Categorie├źn
Motoren

Dieselmotoren stationair warm laten draaien.

Wat is een koude motor?

Elke dieselmotor is bij de start koud. Ook motoren met een voorverwarming! De temperaturen die tijdens bedrijf gehaald worden in de cilinder liggen vele malen hoger dan die van welke voorverwarming dan ook. Het is inmiddels algemeen bekend dat het verstandig is een motor niet te zwaar te belasten als hij nog koud is. Geef hem de tijd om op temperatuur te komen, zodat alle materialen hieraan kunnen wennen!

Wat is stationair draaien?

Een motor kan niet vanuit stilstand vermogen gaan leveren. Daarom is er een stationair toerental ingesteld. Dit is een laag toerental waarbij de motor met weinig brandstof draaiend wordt gehouden. Vanuit dit “basis” toerental kunt u de motor koppelen aan een tandwielkast, staartstuk of bijvoorbeeld een generator. Het toerental ligt dan laag genoeg om niet te veel brandstof te verbruiken en hoog genoeg om niet meteen stil te vallen als er een klein vermogen gevraagd wordt.

Is stationair draaien goed voor de motor?

Motoren zijn berekend om bij een bepaalde belasting optimaal te presteren. Wanneer ze stationair draaien komen ze lang niet in de buurt van die belasting. Drukken en temperaturen zijn dan niet wat ze moeten zijn met smeringsproblemen en vervuiling tot gevolg. U kunt niet zonder het stationair toerental, maar laat de motor er niet te lang op draaien. Te lang zonder belasting draaien kan schade opleveren in het hele draaiende gedeelte van lagers tot voeringen.

Hoe warmt de motor het best op?

Hier is lastig antwoord op te geven. Het proces van koud naar warm in nu eenmaal iets waar de motor doorheen moet. Zorg dat de motor wel belast wordt tijdens dit proces. Zonder belasting doet de motor niet waar hij voor gemaakt is. Voer het vermogen op het gemak op. Houd de drukken en temperaturen in de gaten. Kijk ook naar de uitlaatgassen; als de motor goed draait moet je deze amper kunnen zien. En zorg ook dat de motor warm wordt bij het gebruik, even starten om te kijken of hij het doet en hem daarna weer weken af laten staan verlengt de levensduur bepaald niet.

Regelmatig op bedrijfstemperatuur met een diesel werken is goed voor alle systemen en maakt de motor bedrijfszeker. Hoe lang de motor op vol vermogen mag draaien en wat het vermogen is dat voor langere tijd aangehouden mag worden vindt u in het handboek.

Door Sylvia Hoek

In 2000 ben ik afgestudeerd op het HBO als Maritiem officier. Daarna ben ik tot 2006 werkzaam geweest als scheepswerktuigkundige aan boord van zeeschepen. Van 2006 tot 2010 als projectleider scheepsreparatie bij Damen Shiprepair Vlissingen. En van 2010 tot nu eigenaar van MI Techniek samen met mijn echtgenoot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *