Op verschillende plaatsen in de aandrijflijn zijn flexibele delen gebruikt. De meeste watersportmotoren en andere kleine installaties hebben rubber in de motorsteunen. Als de motoren groter worden wordt dat vervangen door starre motorsteunen.
De regel is dat een flexibel opgestelde motor (met rubber motorsteunen) ook een flexibele verbinding heeft met de schroefas, generator of wat voor installatie er dan ook aanhangt. Dus staat de motor op rubbers, maar is de schroefas direct op de keerkoppeling gemonteerd? Dan mist er een onderdeel in de installatie; dit kan voor trillingen zorgen.
Veel trillingen kunnen opgelost worden door de installatie goed uit te lijnen, maar als de motor vrij kan bewegen op zijn rubbers blijft hij die bewegingen doorgeven aan de rest van de installatie.
Diezelfde trillingen kunnen ook doorgegeven worden door stalen leidingen of door beugels die zowel aan de motor als aan andere delen van een machinekamer vast zitten.
Flexibele motorsteunen betekenen dus dat alle verbindingen met de motor ook flexibel moeten zijn. Stalen leidingen worden slangen en beugels en kabelgoten worden onderbroken zodat ze geen trillingen door kunnen geven.
Voor de meeste stalen leidingsystemen zijn ook zogenaamde bellows (balgen) in omloop. Deze moeten wel spanningsvrij gemonteerd worden; ze zijn alleen gemaakt om een minimale beweging en eventueel wat uitzetten en krimpen als gevolg van temperatuur en druk op te vangen
Er zijn diverse typen schroefaskoppelingen. Een aantal koppelingen is alleen geschikt om trillingen op te vangen, maar sommige koppelingen geven ook wat speling als het gaat om uitlijning. Machinekamers in jachten zijn vaak erg beperkt in ruimte, wat het lastig maakt om de uitlijning goed te controleren. Voor iedere situatie is er wel een geschikte koppeling. Doorgaans houdt u het beste wat er vanaf de fabriek in de boot is gemonteerd, maar het kan voorkomen dat een installatie vanaf het begin wat problemen geeft. Als de ruimte het toelaat kan er dan een aanpassing gemaakt worden.
Het huis van de keerkoppeling is bij de meeste motorjachten op de dieselmotor gemonteerd en maakt zo deel uit van het vliegwielhuis van de motor. De verbinding tussen de krukas en de ingaande as van de keerkoppeling heeft wel weer een flexibel deel. Dit is een enorm belangrijk stuk rubber! De lagers en tandwielen in de keerkoppeling en de motor zijn allemaal erg gevoelig voor trillingen. Het is zowel voor de keerkoppeling als voor de diesel heel belangrijk dat ze niet blootgesteld worden aan trillingen en vibraties van de ander.
Vanwege de plaatsing in een afgestoten ruimte is het heel lastig om de rubbers te inspecteren. Meestal zijn er wel inspectieluikjes aangebracht, maar dan zijn niet alle delen zichtbaar. Een belangrijke indicator is de directe omgeving van de koppeling. Zoals er soms rond een V-snaar fijn zwart rubberachtig stof ligt, kan er onder de keerkoppeling ook rubber liggen. In dat geval is de schade vaak al behoorlijk. Laat de rubbers zo snel mogelijk vervangen en probeer te achterhalen wat de oorzaak is. Doorgaans slijten de rubbers door vibraties of harde klappen. Bijvoorbeeld een keer aan de grond zitten kan beduidend meer gevolgen hebben dan een paar kromme schroefbladen
Hoewel de koppelingen er anders uitzien is de werking in de meeste gevallen min of meer gelijk. Bij de bovenstaande Vulkan koppeling wordt er aan het rubber getrokken en bij de onderstaande Centa koppeling worden de rubbers ingeduwd. Dit is voor andere merken en typen ook het geval. De rubbers zijn daarop berekend. Trillingen of klappen zorgen voor schade.
Vaar bij twijfel nooit door. Een paar kapotte rubbers kunnen er voor zorgen dat zowel de motor als de keerkoppeling zo zwaar beschadigd raken dat vervangen goedkoper wordt dan repareren.