Categorieën
Koelsystemen

Stappenplan impeller vervangen met tips

De meest gebruikte pomp in het zeewater koelsysteem op jachten is de impeller pomp. Deze valt onder de zogenaamde verdringerpompen. Het grote voordeel van dat type pomp is dat hij zelf aanzuigend is. Dit betekend dat hij bij een leeg koelwatersysteem de lucht in de leiding weg kan pompen en daarmee zelf het water aanzuigt.

De impeller is een schoepenrad gemaakt van rubberachtig materiaal. De stand van de zachte schoepen wordt tijdens het draaien in de pomp veranderd, waardoor een zuigende en persende werking wordt gecreëerd die het water verpompt.

volvo penta impeller

 

impeller uit buitenwaterpomp

Het jaarlijks inspecteren/vervangen van de impeller voorkomt veel problemen tijdens het vaarseizoen. Het demonteren van een impeller gebeurt het liefst met een daarvoor bestemde impeller trekker. Verwijder de impeller niet door deze er uit te wrikken met een schroevendraaier. Dit lijkt een prima oplossing, maar meestal beschadigt de schroevendraaier het pomphuis.

Controleer na het verwijderen van de impeller de binnenkant van het deksel en de binnenkant van de pomp. De impeller is van zacht materiaal gemaakt, maar na verloop van tijd komen er toch slijtage strepen in het hardere materiaal van de pomp. langs deze strepen kan lekkage ontstaan waardoor de pomp minder water verpompt en misschien zelfs niet meer zelf aanzuigend is. Ook zitten er vaak scherpe randjes aan waardoor de nieuwe impeller beschadigd wordt.

Controleer of de pomp tijdens bedrijf niet lekt langs de as of het deksel.

 

Binnenwerk impellerpomp

Stappenplan hoe een inboard impeller te vervangen

Tips om makelijk een impeller te vervangen

  • Staat de motor een langere tijd stil? Laat de motor even draaien (of torn hem met de hand). Het rubber verkleefd bij langere tijd stilstaan aan het metaal waardoor het moeilijker is om los te maken. 
  • Een kleine spray WD 40 help ook om de impeller makkelijker naar buiten te laten glijden, de impellertrekker heeft nu echter wel wat minder grip.
  • Gebruik een passende  trekker. Is deze te lang? Vervang de hendel door een kortere bout. (bij kleine impellers gaat het meestal ook goed met een waterpomptang. Let wel op dat het huis niet beschadigt.
  • Breng een waterbestendig type vet aan op de as. Hierdoor is de impeller de volgende keer gemakkelijker te demonteren. Overdrijf niet! Overtollig vet kan in het koelsysteem gaan zitten en verstoppingen veroorzaken.
  •  Leg de nieuwe impeller even in warm water. Hierdoor wordt het rubber zachter en is de impeller makkelijker te plaatsen.
  • Plaats de impeller met een draaiende beweging. 
Is het impellerhuis moeilijk bereikbaar?
  • Vet de pakking of o-ring in hierdoor blijft hij beter op zijn plaats zitten.
  • Bij het terug plaatsen helpt het om 2 tap eindjes in de boutgaten te draaien. Het deksel is nu makkelijk over de tap einden te plaatsen en vast te zetten met de overige bouten. Hierna de tap einden verwijderen en de  laatste boutjes monteren.
  • Plaats de impeller met een draaiende beweging. 

Lekt uw impellerpomp of zuigt de impellerpomp moeilijk of geen water aan? Een drietal voorbeelden hieronder om u op weg te helpen.

Een lekkage ontstaat doordat een afdichting faalt. Dit is op te lossen door de afdichtingen te vervangen. Echter, vaak is het seal op de as van de pomp ingelopen en lekt de pomp na een korte tijd weer. Reparatie of vervanging van de as is dan verstandig.

Controleer in dit geval:
  • Is de impeller nog heel?
  • Is de as gebroken?
  • Zijn de koelers en/of de wierpot niet niet verstopt?
  • Zuigt de pomp geen valse lucht aan? (wierpot o-ring beschadigd of losse/beschadigde slang)

AIs voorgaande punten niet het geval zijn, dan is de pomp zeer waarschijnlijk ingesleten. Bij demontage is aan het deksel te zien of er groeven in zitten.

Controleer eerst in dit geval eerst de punten uit ‘geen of lage wateropbrengst’ 

Is dit niet het geval?
Na tewaterlating zit er vaak lucht in het systeem. Het komt voor dat de pomp al wat aan het slijten is. Het handmatig vullen van de wierpot en aanzuigslangen met water verhelp dit probleem. 
Ook is het mogelijk dat de as afdichting van de pomp beschadigd is en de pomp hierdoor lucht aanzuigt.

 

Indien de pomp daadwerkelijk het probleem is kunt u kiezen voor 2 opties; reviseren of vervangen.

De beste optie is niet voor iedere pomp hetzelfde, in sommige gevallen zijn de onderdelen bijna net zo duur als een nieuwe, vervangende pomp.  

Door Sylvia Hoek

In 2000 ben ik afgestudeerd op het HBO als Maritiem officier. Daarna ben ik tot 2006 werkzaam geweest als scheepswerktuigkundige aan boord van zeeschepen. Van 2006 tot 2010 als projectleider scheepsreparatie bij Damen Shiprepair Vlissingen. En van 2010 tot nu eigenaar van MI Techniek samen met mijn echtgenoot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *