
Turbo revisie
De werking van een turbo Turbo problemen Veel vermogen problemen ontstaan niet door de turbo. De meest voorkomende problemen zijn koelproblemen Lees hier verder over
De werking van een turbo Turbo problemen Veel vermogen problemen ontstaan niet door de turbo. De meest voorkomende problemen zijn koelproblemen Lees hier verder over
Weigert de verzekering om uw Volvo IPS te verzekeren? Lees hier de reden waarom de verzekering dit weigert en 3 tips waarmee u uw Volvo Penta IPS Systeem toch kunt verzekeren. Het in verzekering nemen
Corrosie op aluminium koelers Veel motoronderdelen, waaronder de koelerhuizen, zijn gemaakt van aluminium. Dit is een licht en gemakkelijk te bewerken materiaal. Goed geconserveerd is
Onderhoudstips voor uw Volvo Penta staartstuk Tips voor het onderhouden van het staartstuk en het herkennen van veel voorkomende staartstuk problemen. Het staartstuk is een
Flexibele delen in de aandrijflijn: Op verschillende plaatsen in de aandrijflijn zijn flexibele delen gebruikt. De meeste watersportmotoren en andere kleine installaties hebben rubber in
Het interne koelsysteem van een dieselmotor Het koelen van de motor: Het Koelen van de motor Hoewel een aantal motoren met lucht of smeerolie gekoeld wordt, zijn veruit de
Wat is een koude motor? Elke dieselmotor is bij de start koud. Ook motoren met een voorverwarming! De temperaturen die tijdens bedrijf gehaald worden in
Olie in het luchtfilter Hoe hoort een luchtfilter er uit te zien? Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt
Wat is plané? Elke boot / jacht heeft een rompsnelheid. Als de boot in het water ligt kan deze snelheid niet verhoogd worden (waterverplaatsing is
Vaar nooit door met een actief alarm! De moderne scheepsdiesels zijn uitgerust met uitgebreide motormanagement systemen. Behalve dat deze zorgen dat de motor doet wat
Biodiesel, bacteriëngroei en oplossingen Aan de pomp tankt u nu B7. Dat betekend dat er 7% biodiesel bijgemengd is. De exacte herkomst van die biodiesel
Zelf uw motoronderhoud uitvoeren Zelf het onderhoud aan uw motor doen behoort zeker tot de mogelijkheden, maar dit onderhoud vindt niet 1 keer per jaar
In dit artikel behandelen onderstaande onderwerpen. Wat is een motor revisie. Waarom is revisie nodig Wanneer is revisie nodig Welke werkzaamheden worden er uitgevoerd bij
Klik hier voor het Impeller vervangen stappenplan met tips en tricks Lekt uw impellerpomp of zuigt de impellerpomp moeilijk of geen water aan? klik hier
Wat is EDC en de voor en nadelen van dit systeem, veel voorkomende problemen. EDC is de benaming voor de eerste generatie marinemotoren met een
Hoe vaak moet smeerolie vervangen worden? Dat is een vraag die we regelmatig horen. Ons advies is daarbij altijd hetzelfde als dat van de fabrikant.
Hoe en waarom plaats je een beluchter in een zeewater koelsysteem?
Wat is een ECU? Een Electronic Control Unit kortweg ECU is de computer van een dieselmotor. Soms word deze ook Electronic Control Module (ECM) genoemd.
Jaarlijks onderhoud van een marine dieselmotor nodig of niet? Deze vraag is niet direct met een “ja” of “nee” te beantwoorden. Het is afhankelijk
Bij het onderhoud van een staartstuk zijn aan veel onderdelen te zien of er problemen aan zitten te komen. Hieronder de voorbeelden met een beschrijving
Functie van de scheepsdiesel luchtkoeler Op dieselmotoren met een turbo is ook een luchtkoeler te vinden. De zogenaamde “aftercooler”. De turbo wordt aan de turbine
Vermogenverlies door koelingsproblemen Motoren hebben diverse koelers. Hoeveel het er zijn en wat ze precies koelen is afhankelijk van de motor. De koelers hebben vaak
Er zijn verschillende anodes verkrijgbaar. De te gebruiken anode moet zorgvuldig gekozen worden, zodat het te beschermen materiaal niet beschadigd wordt.
De werking van een marine diesel De werking van een dieselmotor is gebaseerd op een hoge compressieverhouding, compressie is de luchtdruk die ontstaat door de omhoog
Wanneer is revisie nodig en wat houdt het in? Bij het ontstaan van problemen kan het nodig zijn om een staartstuk te reviseren. Echter, als
De werking van een staartstuk koppeling De schakelkop van een staartstuk is eigenlijk de ‘koppeling’ van het staarstuk. Deze kop is conisch en valt in
Temperatuursensor dieselmotor Temperatuursensoren worden voornamelijk gebruikt om de koeling van de motor in de gaten te houden. Als de motor een computer heeft kan de
Revisie of een nieuwe marine dieselmotor? Regelmatig krijgen we de vraag wat er goedkoper is, revisie of een nieuwe motor. Dit is op voorhand niet
Onze webwinkel is nu online! Wil u zelf uw onderhoud of reparaties uitvoeren? We bieden originele en/of kwalitatief vergelijkbare onderdelen aan. Natuurlijk helpen we u
Draaiende gedeelte van een scheepsmotor Zoals de naam al zegt zijn dit de draaiende onderdelen van de dieselmotor en bestaan uit de volgende onderdelen: Zuigers
Volvo Penta Watersportmotor Volvo penta is de meest gebruikte motor binnen de watersport. Dit komt omdat Volvo compacte motoren levert met veel vermogen. Hierdoor is
Marine Rating dieselmotoren Wat is een Rating? Een rating geeft aan voor welk doeleinde een marine motor geproduceerd is. Met als definitie “de maximaal belasting
Wat is een Volvo Penta IPS? De IPS is de transmissie van een boot inclusief de schroefas en schroeven. De IPS heeft 2 schroeven die in
MAF Sensor Een MAF sensor meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Deze moet u niet verwarren met de MAP sensor, welke de
Druksensor, drukschakelaar Met druksensoren wordt gekeken of er druk aanwezig is. Deze sensoren zijn op te splitsen in 2 types: een schakelaar en een sensor.
Krukassensor en nokkenassensor Krukas– of nokkenassensor is een indictieve sensor. Op de plaats waar de sensor ‘kijkt’ zitten nokjes of tandjes, ieder tandje levert een
Wat is een staartstuk Het Staartstuk is de transmissie (versnellingsbak) van de boot. Door de schakelkop wordt in het staartstuk de motor met de schroeven
Schade aan IPS zonder aanvaring 3 mogelijke oorzaken Uiteraard heeft schade altijd een oorzaak. Hiermee bedoelen we een oorzaak zonder een direct verband naar een
Schade aan staarstukken zonder aanvaring3 mogelijke oorzaken Uiteraard heeft schade altijd een oorzaak. Hiermee bedoelen we een oorzaak zonder een direct verband naar een aanvaring,