Volvo Penta IPS-C 500

De eigenaar van deze Volvo Penta IPS-500 heeft een klap gehoord en gevoeld en hierna is het oliepeil gaan oplopen, wat kan duiden op water in de olie. Bij het aftappen van de olie bleek dit vol te zitten met emulsie en de olie was grijs van kleur. De zeefjes zaten ook vol met deeltjes. De IPS is gedemonteerd en meegenomen naar de werkplaats voor verder onderzoek.

Na verdere inspectie blijkt het volgende:

  • Veel sludge en deeltjes in de olie
  • Lagers zijn beschadigd. Deze zijn en en/of hebben strepen in de bovenste laag van het metaal. Dit komt door het water in de deeltjes
  • De kleine as is krom
  • Afdichtingen van de middelste as zijn verkeerd gemonteerd. De buitenste as afdichting is naar binnen gericht, hierdoor houdt het olie binnen in plaats van water buiten. De binnenste lipseal is naar buiten gericht (houdt het water buiten in plaats van olie binnen)

Door de verkeerde plaatsing van de afdichtingen kan de druk oplopen. Hierdoor duwen de afdichting zich verder van elkaar vandaan. Hierna loopt de druk dusdanig op totdat een van de afdichting gaat lekker.