Categorie├źn
Volvo Penta IPS

Schade aan IPS staartstukken zonder aanvaring

Schade aan IPS zonder aanvaring 3 mogelijke oorzaken

Uiteraard heeft schade altijd een oorzaak. Hiermee bedoelen we een oorzaak zonder een direct verband naar een aanvaring, slecht onderhoud of onjuist gebruik van de onderdelen. De volgende schades vallen over het algemeen onder eigen gebrek en zijn meestal niet meeverzekerd:

1.Anode
Een anode beschermt het IPS staartstuk tegen elektrolyse. Indien er een verkeerde anode geplaatst is, de anode is beschilderd of de buitenste laag is door uitgewerkt materiaal bedekt dan beschermt de anode minder, korter of geheel niet tegen elektrolyse. De behuizing van het staartstuk wordt dan aangetast.
2.Afdichtingen (keerring of lipseal).
Het niet op tijd vervangen van keerringen kan er voor zorgen dat er water in het IPS staartstuk komt.
3.Olie veroudering
Het niet op tijd vervangen van olie kan voor een hogere slijtage zorgen, omdat na verloop van tijd de smerende werking van de olie minder is. De olie verbrandt en er komen door dit proces kleine kooldeeltjes in de olie. Ook laten kleine deeltjes metaal los doordat er direct contact is tussen verschillende metalen delen, zoals de tandwielen. Het filter vangt de grotere delen op, maar er blijven altijd hele kleine deeltjes in de olie die door het filter heen kunnen.
Onderin het IPS staartstuk bevindt zich een magneet. Deze vangt de deeltjes op. Bij te dikke olie zakken deze deeltjes niet naar beneden en na verloop van tijd raakt de magneet vol. Hierdoor komen de deeltjes uiteindelijk weer tussen de contactdelen van de lagers en tandwielen en zorgen weer voor extra slijtage.

Door Adrie Bouwman

https://nl.linkedin.com/in/adrie-bouwman-26265689

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *