Categorie├źn
Volvo Penta staartstukken

Schade aan staartstukken zonder aanvaring

Schade aan staarstukken zonder aanvaring
3 mogelijke oorzaken

Uiteraard heeft schade altijd een oorzaak. Hiermee bedoelen we een oorzaak zonder een direct verband naar een aanvaring, slecht onderhoud of onjuist gebruik van de onderdelen. De volgende schades vallen over het algemeen onder eigen gebrek en zijn meestal niet meeverzekerd

  1. Anode
    Een anode beschermt het staartstuk tegen elektrolyse. Als er een verkeerde anode is geplaatst, de anode is beschilderd of de buitenste laag is door uitgewerkt materiaal bedekt, dan beschermt de anode minder, korter of geheel niet tegen electrolyse. De behuizing van het staartstuk wordt dan aangetast.
  2. Balgen, Afdichting (keerring of lipseal).
    Het niet op tijd vervangen van balgen en keerringen kan er voor zorgen dat er water in het staartstuk komt. In sommige gevallen kan het zelf voorkomen dat er water door het trompethuis in de motor komt.
  3. Olie veroudering
    Het niet op tijd vervangen van olie kan voor een hogere slijtage zorgen, omdat na verloop van tijd de smerende werking van de olie minder is. Dit komt doordat de olie verbrand en er door dit proces kleine kooldeeltjes in de olie komen. Ook laten kleine deeltjes metaal los doordat er direct contact is tussen verschillende metalen delen zoals de tandwielen.
    Onderin het staartstuk bevindt zich een magneet. Deze vangt de deeltjes op. Bij te dikke olie zakken deze deeltjes echter niet naar beneden en na verloop van tijd raakt de magneet vol. Hierdoor komen de deeltjes uiteindelijk weer tussen de contactdelen van de lagers en tandwielen en zorgen weer voor extra slijtage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *