Categorieën
Motoren Transmissie (keerkoppeling, staartstuk, etc.)

hoe vaak is scheepsdiesel onderhoud nodig?

 

Jaarlijks onderhoud van een  marine dieselmotor nodig of niet?

Deze vraag is niet direct met een “ja” of “nee” te beantwoorden. Het is afhankelijk vanuit welke invalshoek we dit bekijken.  Enkele invalshoeken zijn:

  • Kostentechnisch
  • Bedrijfszekerheid
  • Juridisch/ verzekering technisch

Kostentechnisch

Onderhoud uitvoeren kost geld en deze kosten zitten vooral in onderdelen en eventueel arbeid. Het niet uitvoeren van onderhoud levert dus op korte termijn geld op. Vaak zal het zelfs zo zijn dat er enkele jaren geen problemen voorkomen bij weinig gebruik. De volgende factoren kunnen ook invloed hebben op de kosten van het onderhoud: 

  • de rating
  • ligt de boot op zoet of zout water
  • het ‘gebruik’ 
  • Type installatie. Bijvoorbeeld; staartstukken hebben meer onderhoud nodig dan een boot met keerkoppeling.

Na een aantal jaren is het verschil wel merkbaar. Hieronder een voorbeeld.

Het koelvloeistof systeem

We komen met regelmaat zwaar vervuilde koelvloeistof systemen tegen. Deze vervuiling is een proces dat jaren duurt en zichtbaar wordt door warmlopen of vermogensverlies. De gevolgen hiervan zijn, in het gunstigste geval, het reinigen van het koelsysteemDit kan makkelijk voorkomen worden door de koelvloeistof regelmatig te vervangen. 

Echter, het gebeurt regelmatig dat een motor warm loopt door vervuiling en hierdoor schade ontstaat aan het draaiende gedeelte. Vooral de laatste generaties motoren hebben hier last van. Bij deze motoren wordt er meer vermogen uit de motor gehaald en daardoor is de koeling veel belangrijker geworden (motoren met de hoogste rating zijn hier het gevoeligst voor).

Bij de nieuwere motoren, zonder losse voeringen, komt het voor dat de motor vervangen moet worden doordat de voeringen niet meer voldoen aan de gestelde normen. Bij deze motoren is het uitboren van de cilinders en het plaatsen van een overmaatse zuiger niet mogelijk. Enkele voorbeelden zijn Volvo Penta D3, D4 en D6 motoren

In dit geval wegen de bespaarde kosten (van jaren geen onderhoud) niet op tegen de reparatie kosten. 

Anodes

In veel koelers zijn anodes gebruikt. Als deze niet op tijd worden vervangen zal de koeler schade krijgen. In sommige gevallen is die schade dusdanig dat de koeler in zijn geheel vervangen moet worden. 

Bedrijfszekerheid.

Door het onderhoudsschema van de fabrikant aan te houden kunt u veel problemen voorkomen. Dit komt doordat tijdens het onderhoud veel problemen op voorhand kunnen worden ontdekt, zoals een vervuild brandstofsysteem, kapotte impeller of (bijna) kapotte accu ( dit zijn de meest voorkomende oorzaken van stilvallen).

Juridisch/ verzekering technisch.

Bij het varen van schade wordt er vaak gekeken naar de staat van het onderhoud.

Voorbeeld: een schip eigenaar heeft al geruime tijd geen onderhoud uitgevoerd. Doordat de motor uitvalt wordt zijn schip onbestuurbaar en raakt een sluisdeur. De kans is behoorlijk groot dat de verzekering niet uitkeert door verzuim van de eigenaar en de eigenaar opdraait voor kosten van eigen schade en andermans schade.

Conclusie en adviezen:

Het onderhoudsschema van de fabrikant is er niet voor niets. Het is verstandig deze zo veel mogelijk te volgen. Dit voorkomt veel schades en problemen , voornamelijk op langere termijn.
Indien u toch besluit onderhoud over te slaan, is het verstandig om de motor wel na te kijken op gevoelige punten. Dit om te voorkomen dat er geen schades ontstaan door bijvoorbeeld; te weinig olie, water/bacteriën in de brandstof, schade aan koelers doordat de anodes op zijn.
De beste manier om te besparen op onderhoud is door dit zelf uit te voeren en/of gebruik te maken van vervangende onderdelen die net zo goed zijn als originele onderdelen. Deze zijn verkrijgbaar in onze webshop

Door Adrie Bouwman

https://nl.linkedin.com/in/adrie-bouwman-26265689

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *