Categorieën
Uncategorized

turbo revisie

De werking van een turbo

Veel problemen vermogens problemen ontstaan niet door de turbo. De meest voorkomende problemen zijn koelproblemen  Lees hier verder over koel problemen.

1.      Het vaststaan van een turbo
Een turbo kan vast komen te zitten doordat een motor lange tijd stil staat. Er ontstaat corrosie die tegen het turbohuis of aan de schoepen van het turbine wiel komt. Hierdoor komt het turbinewiel vast komt te zitten aan het huis. Het turbine wiel kan worden losgemaakt hierdoor ontstaat er vaak een onbalans in het turbinewiel en indien er veel kracht voor nodig is de kans groot dat de as krom getrokken is. De kans op schade aan turbo en motor is dan vrij groot.

2.      Smering van de turbo
Een turbo draait veel toeren (afhankelijk van het type, in sommige gevallen zelfs 200.000 rpm (1300 km/h)). Hierdoor is de smering van de turbo zeer belangrijk. De turbo word gesmeerd door olie uit het carter van de motor. Regelmatig verversen van de olie is daarom verstandig. Motoren die veel draaien hebben vaak een behoorlijke vervuiling in de olie.  Deze vervuiling kan de lagers van de turbo beschadigen. Maar bij de olie van motoren die weinig draaien (bijvoorbeeld in een jacht) komt het vaak voor dat er water in de olie ingesloten zit. Hierdoor komt cavitatie voor.

 

3.      Luchtfilter of voorwerp in turbine.
Het turbine wiel aan de inlaatzijde kan beschadigt worden door het draaien zonder luchtfilter. Ook komt het voor dat een luchtfilter dusdanig vervuild is en  er een te hoog vacuüm ontstaat waardoor het luchtfilter naar binnen gezogen wordt. Dit is te voorkomen door regelmatig het luchtfilter te vervangen (zie advies onderhoud intervallen fabrikant, meestal 1x per jaar of bij een aantal draaiuren).

Het vervangen van een turbo is een prijzige aangelegenheid. Vaak
is het ook mogelijk om een turbo te reviseren. Een turbo revisie is vaak goedkoper en de turbo voldoet weer aan de specificaties van een nieuwe. Met andere
woorden een ‘nieuwe turbo’ voor minder. 

De prijs voor het reviseren van een turbo is pas na inspectie te geven en is afhankelijk van:

– De staat van de turbo
– het type 
– De beschikbaarheid van de onderdelen.

Dit is afhankelijk van de staat van de turbo en is pas na
beoordeling door een specialist te zeggen. De beoordeling is mogelijk na demontage.

Volvo Penta maakt gebruik van diverse soorten turbo’s
(afhankelijk van het type motor en vermogen) deze worden ingekocht bij andere leveranciers.
Het is daarom aantrekkelijk om deze turbo’s direct bij deze leveranciers in te kopen.

Door Adrie Bouwman

https://nl.linkedin.com/in/adrie-bouwman-26265689