Vermogensverlies door koelingsproblemen​

Motoren hebben diverse koelers. Hoeveel het er zijn en wat ze precies koelen is afhankelijk van de motor. De koelers hebben vaak wat overcapaciteit, waardoor lichte vervuiling niet direct een probleem is, maar wanneer het vuil zich ophoopt kan het effect op de prestaties van de motor groot zijn.

Verlies aan vermogen door koelingsproblemen is iets wat heel langzaam ontwikkeld. Het moment waarop het probleem zich openbaart is vaak heel plotseling. Vooral bij snel varende jachten die kunnen planeren is het een rare gewaarwording. Deze jachten hebben vaak 2 motoren. Deze 2 motoren zijn allebei nodig om de boot “in plané” te trekken. Dit is een behoorlijk zwaar proces waarbij de beide motoren 100% moeten geven van wat ze op dat toerental kunnen leveren. Als de boot eenmaal uit het water is, kost het de motoren veel minder moeite om genoeg vermogen te leveren om daar te blijven. Er komt een specifiek moment waarop de koelers zo vies zijn dat de boot niet meer in plané komt, hij blijft dan in het water tegen de rompsnelheid aan varen, vaak (maar lang niet altijd) gaat dat gepaard met enorme zwarte rookontwikkeling. De vervuiling hoeft dan ook niet bij beide motoren te zijn. Eén motor krijgt de boot immers niet uit het water.

Veelal horen we dat de turbo stuk is, echter is dit zeer zelden het geval (onder de 2% heeft een kapotte of vastzittende turbo)

Jaarlijks de deksels van de buitenwaterzijde van de koelers lichten om de koelers te bekijken voorkomt problemen. Het gelige materiaal van de koelelementen hoort goed zichtbaar te zijn. Dikke kalk en zout brokken moeten verwijderd worden, niet alleen op het uiteinde, maar zeker ook in de pijpjes van de koelers. Het reinigen van koelers is een arbeidsintensieve klus en daardoor vaak een dure aangelegenheid, maar helaas niet te voorkomen.

Vervuilde-koeler-4

Dit is een ernstig vervuilde luchtkoeler

schone koelers volvo penta

Zo hoort een schone luchtkoeler er uit te zien

1
hulp nodig?
Hallo, kunnen we je ergens mee helpen?