Categorieën
Motoren Volvo Penta

Volvo penta dieselmotor revisie

Een dieselmotor revisie is: de onderdelen van een motor voor zover mogelijk weer in nieuwstaat brengen.
Het gaat om de slijtage delen, dit zijn de bewegende delen van een motor.

Vaak wordt er een complete revisie uitgevoerd met de volgende voordelen:

  • Eenmalig (de)montage kosten van de motor.
  • Zijn alle componenten in een goede staat (waardoor er niet telkens een ander component voor problemen zorgt).

Maar het is ook mogelijk om een deel revisie uit te voeren. Denk hierbij aan het aanpakken van een brandstofsysteem nadat er bijvoorbeeld water in de brandstof heeft gezeten.

De term revisie is een van de meest verkeerde/misbruikte term die er is (in sommige gevallen blijkt een ‘compleet gereviseerde’ motor, alleen van nieuwe verf te zijn voorzien). Informeer altijd wat de ‘revisie’ precies inhoud.

De bewegende delen van een motor slijten doordat onderdelen langs elkaar heen draaien. Hierdoor komen er telkens kleine stukjes los van het materiaal. Dit gaat zeer langzaam en is afhankelijk van een aantal omstandigheden:

  • De rating
  • aantal draaiuren
  • Het (niet) uitgevoerde onderhoud.
  • Hoe vaak de motor gebruikt is (meerdere keren per week of maar een paar keer per jaar)
  • Of de motor een lange tijd stil gestaan heeft (zonder conserveren).
  • Gebruik van de (vorige) eigenaar.
  • Hoe zwaar een motor belast is.
  • Of deze netjes is warm gedraaid na een koude start.
  • Schade door aanvaring
  • Schade door een falend onderdeel

Een voorbeeld van veelvoorkomende oorzaak is de stilstand van een marine dieselmotor. Een motor met weinig draaiuren is daarom niet altijd een goede motor. Hieronder de uitleg waarom.

Bij een motor die stilstaat zakt de olie terug naar beneden, hierdoor is het metaal niet meer beschermd en ontstaat er condens op het metaal in het bovenste gedeelte van de voering. In combinatie met verbrandingsresten ontstaat er een zuur (motoren die vaker draaien hebben hier weinig last van). 
Het gevolg is dat het metaal sneller weg corrodeert. Bij motoren die een jaar of langer stil staan is er vaak al een goed zichtbare schade opgetreden. Vooral bij motoren met een natte uitlaat is dit een probleem. Bij deze marine motoren is het vaak ook goed zichtbaar welke uitlaat kleppen er open gestaan hebben tijdens deze lange stilstand. In deze cilinders is de schade groter, omdat er meer water dat gecondenseerd is door de uitlaat binnen komt. Hierdoor komt het voor dat al na een paar honderd uur een dieselmotor revisie nodig is terwijl hetzelfde type in een veel gebruikte applicatie zonder probleem 20.000 uur meegaat.

Bij een duidelijke oorzaak: 

In dit geval is het heel duidelijk. De motor is dusdanig beschadigt dat dieselmotor revisie (of vervangen) noodzakelijk is. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • waterslag (water uit de uitlaat teruggelopen in de verbrandingsruimte)
  • vastloper (de motor is vastgelopen door bijvoorbeeld oververhitting)
  • Motor lage compressie (de motor start (bijna) niet meer door te weinig compressie en levert geen of weinig vermogen (let op! hier kunnen ook andere oorzaken voor zijn zoals slechte verstuivers etc.).

 

Minder duidelijke oorzaak:

De motor functioneert naar behoren echter zijn er (kleine) aanwijzingen dat er problemen zijn of er aankomen. Onderstaande problemen kunnen wijzen op een versleten motor. Echter is het mogelijk dat er een andere oorzaak voor de problemen is. (raadpleeg altijd een specialist)

  • Olie of brandstof op het water, vooral bij het opstarten zichtbaar. Deze motoren roken vaak blauw (verbrande olie) in dit geval een slechte compressie. 
  • Motor start slecht als hij koud is. in combinatie met bovenstaande symptomen wijst dit ook op een slechte compressie. (andere mogelijkheid, slechte brandstof of slechte gloeispiralen of verstuiver).
  • Carter oliepeil loopt op. brandstof verdunning door slechte compressie (of kapotte injector)
  • Maximaal vermogen (snelheid) is niet meer haalbaar. (let op: wordt ook veel veroorzaakt door vervuiling van onderwaterschip, schroef en koelsystemen).
  • hoge(re) carterdruk

Draaiend gedeelte:

 

  • Vervangen van lagers
  • vervangen van zuigerveren (indien zuigers niet meer voldoen met zuiger)
  • Honen of de voering vervangen (Bij een vaste voering, indien honen niet afdoende is, opboren naar overmaatse maat. Dit is helaas niet bij elke motor mogelijk)
  • Meten van assen(krukas, nokkenas), tandwielen, oliepomp, zuigers en stoterstangen (indien van toepassing).
  • Vervangen van de afdichtingen (olie, keringen etc.)

De kop

 

  • Controleren van kleppen en zittingen (meestal is slijpen of vervangen noodzakelijk)
  • Vervangen van klepafdichtingen
  • Afpersen van de kop op eventuele waterlekkages
  • Vervangen van de injectorsleeves
  • Vlakken van de kop
  • Klepstoters controleren op slijtage
  • Nieuwe koppakking en indien nodig kopbouten (sommige mogen enkele keren gebruik worden dit is afhankelijk van het type)

Brandstof systeem

 

  • Testen, afstellen of reviseren van de (hoge en lage druk) brandstofpompen
  • Testen, afstellen of reviseren van de injectors
  • Nalopen van de leidingen in hoge en lage druk systemen op scheuren etc.

koelwatersysteem

 

  • Vervangen van afdichtingen en lagers van de pompen
  • Meten van waaiers op slijtage
  • Controle op scheuren/schades
  • Impellerpomp revisie/vervangen (indien van toepassing)

Uitlaat en inlaat systeem

 

  • Controle en van uitlaat en inlaat spruitstuk op scheuren/schade en reinigen.
  • Turbo controle/revisie

Elektrisch systeem

 

  • Dynamo controle/revisie
  • Startmotor controle/revisie
  • Vervangen van de relais
  • Stekker/ kabel controle

Overige onderdelen controleren op schades en indien nodig vervangen/repareren en/of reinigen zoals:

 

  • het blok
  • Vliegwiel/vliegwielhuis
  • Steunen/rubbers van aangehangen onderdelen
  • Motorsteunen
  • De transmissie

Naast de hierboven gegeven controle/revisie zijn er nog diverse onderdelen die aandacht nodig hebben tijdens een revisie. Het is wel afhankelijk van het merk en type motor en wat de uitrusting van een motor is. Hieronder enkele voorbeelden van onderdelen die niet op elke motor voorkomen:

 

  • Computers (ECU)
  • Elektronische hendels
  • Compressor
  • PTO (power take off) hier zit bijvoorbeeld een hydraulische pomp op om stabilisators aan te sturen.
  • Stuurpomp
  • Sensoren
  • Distributie riem/ketting
  • Etc.

De kosten van revisie zijn bijna altijd lager dan een nieuwe motor. Een goede revisie kost echter algauw
enkele duizenden euro’s. Dit varieert per type motor en is onder ander afhankelijk van de beschikbaarheid van de onderdelen. Tevens speelt de staat van de motor ook een grote rol. Iedere situatie is uniek en vraagt om maatwerk. 


Vul hieronder het formulier in en wij nemen contact met u op om vrijblijvend advies te geven.

Door Adrie Bouwman

https://nl.linkedin.com/in/adrie-bouwman-26265689

1
hulp nodig?
Scan de code
Hallo, kunnen we je ergens mee helpen?
Geverifieerd door MonsterInsights