Categorieën
Volvo Penta staartstukken

Volvo Penta Schakelkop

De werking van een staartstuk koppeling

De schakelkop van een staartstuk is eigenlijk de ‘koppeling’ van het staarstuk. Deze kop is conisch en valt in een conische schaal met daarop het tandwiel. 

De schakelkop is gemaakt van een zachter materiaal dan de schalen en hierdoor slijt alleen de kop (slijtagedeel). De kop slijt, afhankelijk van de hoeveelheid schakelingen en de kwaliteit van de olie. In de schakelkop bevinden zich groeven, hierdoor kan de olie weg zodra de kop ingeschakeld wordt. De groeven worden steeds ondieper door de slijtage, de olie kan hierdoor steeds minder makkelijker weg. Na verloop van tijd is de aangrijping van de kop een stuk minder.

afbeelding van een volvo penta schakelkop

volvo penta staartstuk problemen?

Volvo penta DPH schakelkop tussen de tandwielen

indicatie van de huidige staat van de schakelkop (te testen in het water).

Een Volvo Penta staartstuk hoort tijdens het inschakelen een ‘bonk’ te geven, deze is goed voelbaar. Is dit niet het geval? En/of moet er flink gas gegeven om in te schakelen? Dan is de koppeling in het staartstuk aan vervanging toe. Vaak is het verschil met vooruit en achteruit schakelen ook duidelijk voelbaar. Doordat de kop in de vooruit zwaarder belast wordt is de slijtage hier vaak groter. De aangrijping in de achteruit is daarom (bijna altijd) beter voelbaar dan bij de vooruit inschakeling. Bij te lang doorvaren ontstaat grote slijtage en kan er schade aan het staartstuk ontstaan.

Blijft het staartstuk in de vooruit geschakeld staan?

Dit kan voorkomen uit een mechanische of elektrisch probleem.

Elektrisch probleem (motoren vanaf de edc serie)
De motor geeft vaak een fout aan en is niet meer te starten. 

Mechanisch probleem

Dit kan overigens ook voorkomen bij elektronische motoren door een actuator (deze zet het elektrische signaal om naar een mechanische beweging, wordt een schakelkabel heen en weer bewogen en hierdoor het staartstuk geschakeld. Vaak is de schakelkabel gebroken. Het staartstuk blijft in de vooruit staan, omdat de vooruit de verste stand is. Doordat de kabel is gebroken, kan deze nog wel één maal het staartstuk in de vooruit duwen. Doordat er geen verbinding meer is met het staartstuk, kan deze niet meer uit de versnelling trekken.

Andere mogelijkheden zijn:

  •  de schakelkabel of actuator uit de borging 
  • een van de onderdelen op het staartstuk is afgebroken. 

Door Adrie Bouwman

https://nl.linkedin.com/in/adrie-bouwman-26265689

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *