Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

3 tips om uw Volvo Penta IPS in verzekering te krijgen

Weigert de verzekering om uw Volvo IPS te verzekeren?  Lees hier de reden waarom de verzekering dit weigert en 3 tips waarmee u uw Volvo Penta IPS Systeem toch kunt verzekeren.​

Het in verzekering nemen van IPS systemen bij een 2e hands jacht is niet meer vanzelfsprekend. Dit komt doordat verzekeringen hoge schades aan deze systemen hebben gehad en hierdoor zijn ze voorzichtiger geworden.

We schetsen graag een situatie welke we afgelopen jaren vaak zijn tegengekomen.

In het buitenland liggen vaak vrij gunstig geprijsde boten. Enthousiast van een schitterend jacht gaat u kijken. Het jacht ligt er netjes bij, is goed onderhouden (volgens de verkoper) en zo ziet het er ook uit. U besluit om te gaan proefvaren. De motoren lopen netjes en halen zonder enig probleem de opgegeven snelheid. Hierna besluit u tot aankoop van het jacht.
Natuurlijk bent u zuinig op uw spullen en laat onderhoud uitvoeren aan de Volvo Penta motoren en IPS’en. Tijdens het onderhoud blijkt dat er water in de IPS’en zitten en dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaten en de assen. De reparaties kosten al snel duizenden euro’s.

Bovenstaande zijn we al vaak tegengekomen en dat geldt natuurlijk ook voor de verzekering. Hierdoor zijn ze zeer voorzichtig met het verzekeren van de IPS installaties.

Hoe kunt u problemen voorkomen?

Allereerst is het verstandig om het jacht te laten keuren door een erkende instantie. Neem ook voor aankoop van het jacht contact op met uw verzekering en vraag naar de voorwaarden.
Diverse verzekeringsmaatschappijen vragen om een keuring van de IPS door een specialist (een aankoopkeuring is vaak niet afdoende).  
Het is verstandig om de IPS olie te controleren op water. In veel gevallen is water niet te zien op de peilstok. Er zit al veel water in de olie als er bovenin al een grijzige of zelfs witte waas te zien is. Doordat de olie op het water drijft is de peilstok vaak schoon en dus niet te zien of er water in zit.

De beste optie is om de olie aan de onderzijde af te tappen, de boot moet hiervoor wel uit het water zijn. Hierna heeft u zekerheid dat er geen water inzit.
Vraag ook altijd naar de garantie voorwaarden bij aankoop en kijk na of u ingedekt bent tegen deze problemen.

 

Lees meer over het IPS Systeem